Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Detbatt 1: Avmaskningsmedel till häst *grrr*

Av Elin - 29 januari 2009 18:25

Jag blir bara så J* förbannad!! Detta är något som verkligen legat o grott till ett stort irrititionsobjekt!!

Ja just det, du hästägare!! Självklart syftar jag på det nya systemet angående avmaskningsmedel!! Man har nämligen gjort så för ni som inte är hästnördar att förr köpte man avmaskningmedel receptfritt på apoteket..Ok, jag kan hålla med om debatten om VARFÖR man tog bort det.. Okunskapen bland hästägare gjorde att dagens hästar riskerade att utveckla resistans mot avmaskningsmedel.. Så ok, jag håller med, man ska inte avmaska i onödan..

NU kommer vi til den delen som retar mej så inni..

För att få avmaska i dagens läge måste du köpa ett såkallat "kollamasken" kitt aom består av en kartong, två plasthandskar, ett papper samt en påse att lägga skiten i..

För denna"kartong" betalar du 400 spänn, det som ingår är att när du lägger den på posten så får du ett provsvar alldeles gratis *Hmmph*

Jaja, ok, fine, iden är bra men ska det behöva kosta 400spänn för ett resultat?? Denna kartong är enbart för e häst, tänk om man har flera hästar?? tror knappast folk går o köper flera kartonger för att kolla alla sina hästar? Följdfrågan blir alltså? Ökar istället masken hos dessa hästar som helt enkelt inte blir regebundet kollade eftersom kostanden för att bara checka kostar på tok för mycket för en svenssonlön...

Men ok, man kollar i regel 2ggr om året om inget annat misstänks..

Nu kommer vi till nästa punkt...

Säg att hästen har mask (självklart kan alla hästar drabbas) även om risken är större när de är yngre,.. Då finns det två altenativ..

Altenativ 1 är att du ringer till labbet för att de ska skriva ut ett recept åt dej, samtalet kostar *enbart*10kr per minut så det är ju ingen big deal för Svensson lönen:P eller?? Sedan om det är vänte tid i 20min eller inte framgår inte...

Altenativ 2 är att du ringer till närmaste veterinärklinik, först får man frågan om man verkligen är säker på att man ska avmaska, när man är klar med den diskussionen så får man ett recept..

KOmmer till apoteket där själva avmaskningsmedlet kostar ca 90kr och håll i er: recept avgiften från veterinären som skrivit ut kostar 116 kr!! fatta vilket rån!! För det är det verkligen,vad är altenativen liksom?? hur man är gör blir man skinnad på x antal kronor pga av att man är en god hästägare som håller koll på maskarna! Helst sinnes om du frågar mej!!

Ge gärna din åsikt!!


  Märket har inte med texten att göra


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 7 september 2010 10:54

Många undrar vad som hänt med min blogg!   Jo, den har flyttat! HIT:   hasttokan.webblogg.se   Tjing ...

Av Elin - 28 juli 2010 20:39


Imorn Åker jag och Texas till den stora tävlingen Equality Line! I första klassen kommer det vara 85starter! fatta om tävlingen är stor! Under hela helgen kommer hela elit gänget som hoppar och för en hästfantast är detta en Hästmecka helg:P Ja...

Av Elin - 16 juli 2010 18:22

Finns det nått som heter det? bloggsemester? För nått i den stilen har jag i alla fall:P   Om ni undrar vad jag pysslar med på dagarna så är det bland annat det här:       Första bilden är på den sista sidan på huset som jag börjat att må...

Av Elin - 23 juni 2010 11:28

Ja, äntligen efter att det droppatmjölk i tre dagar så tittade det ut en väldigt långbent dam!! Efter mycket krångel med första maten så är hon nu en pigg dam som gärna vill bli kliad!       ...

Av Elin - 6 juni 2010 17:52

Japp, då var det klart!! Examen är avklarad, även lite firande av diverse födelsebarn!! Imorn så drar jag till Italien, hur gött är inte det??   Får se hur det blir med update!!   Tjing       ...

Ovido - Quiz & Flashcards