Alla inlägg under maj 2010

Av Elin - 25 maj 2010 19:01

     Hästar såklart!!

Av Elin - 24 maj 2010 17:13

Jaha, då var det dax igen, all blogga lite!!

Helgen har varit ett helgalet schema med inslag av brist på både sömn och mat!! Inte bra men väldigt självförvållat!

Var bland annat ute på Tempel i fredags, så kul har jag inte haft på länge!!

I lördags var det tre årsvisning på Krk, superintressant att se alla stammar och fina hästar! Snacka om motivation och lärdom tills nästa år; 3års test med Lady!!

I söndags var det dax för ny tävling! Skulle egentligen varit på gräs men det har ju regnat HUR mycket som helst så grus fick det bli (inte mej emot).

Första klassen var 1,10 A:1a som innebär att man hoppar en grundomgång, väntar på resterande felfria innan man går in igen och gör en SNABB omhoppningsbana!

Texas var superfjantig och var rädd för typ ALLT! Det var äen tre unghästar som gick bredvid padocken jättenära hinderna så det ar ju livsfarligt!!

Dock röt jag til sen så skötte han sig under nåder genom banan, lite ofokuserad ryttare samt häst eftersom jag hade fullt upp med att håa honom i schack! Men vi lyckas i alla fall göra en nolla!!

Omhoppningen gick KANON, det kändes verkligen att jag kunde svänga upp på ett helt nytt sätt framför hindrena. Han orkade korta och länga galloppen och lyssnade superfint på mina förhållningar!! tyvärr så rev i kombinationen, super synd eftersom det var vår bästa omhoppning någonsin så blev 3:a precis utanför placering eftersom det var väldigt få anmälda...


1,20 klassen var spännande!! Det var en ny bedömingsform ( i alla fall för oss) som innebar att man tog poäng för varje hinder man klarade, svrigheten var hög och detso längre in på banan desto högra och maxat blev det!! Texas kändes kanon och vi gjorde en riktigt bra och målmedveten runda. Grejen var att man kunde välja ett alternativ hinder på slutet som man fick mer poäng på; en joker. Det  var ett räcke på 1,30 som var med vågiga bommar. Jag red såklart på det och TYVÄRR så petar han ner det och i och med det förlorade vi MASSA poäng, jäkla pissigt eftersom de som rev kanske två hinder under banan innan jokern fick bättre än oss... men jaja, så är det! Vinna eller försvinna!

Jag fick massa beröm från olika håll över des min duktiga häst men även att jag red jäkligt bra med mycket fokus och målmedvetenhet! TACK!!


så nu blir det lite lugnare i två veckor innan det blir filipstad!!

Förresten så har min dressyrtränare bestämt att jag ska kunna två byten på diagonalen samt påbörjade gallopp piruetter tills Onsdag om en vecka!! hehe, dressyrtävlingar se upp!!!


 

Ja, jag vet att ni sett den förut men orka inte lägga upp nått nu

Av Elin - 19 maj 2010 13:08

Efter att ha gått runt ett bra tag och känt mej yr, illamående, och känns som det är svårt att fokusera så var jag ganska säker på att min syn förändrats.

Hela släkten har glasögon så vore konstigt om inte jag borde ha det också!

Sen när man börjar få migränanfall så är det inget roligt längre...

Så i alla fall; igår var jag iväg för att kolla synen!


Efter syntanten hade tagit test efter test och verkligen tänkt igenom allt man kunde kolla med syn, glasögon, data m.m så var svaret att jag ser jättebra!!


Jaha?? Vad är felet då? Var helt inställd på att det var synen men tydligen inte!

Nån med något förslag?

Av Elin - 18 maj 2010 10:30

Måste ju uppdatera om tävlingen i Söndags!!

Förutom att det var väldigt blött och blåsigt så var det en kanondag!


Klasserna för dagen var 1,15 och 1,20!

Framridningen gick bra!! Jag jobbade mycket på att få honom lite längre och lösgjord då det regnat på natten så var lite rädd för att han spännt musklerna..

Men han kändes kanon, gas och broms fanns med och vi sträckte även lite rygg över lilla krysshindret som brukar finnas med överallt på tävling!!

Eftersom vi haft lite oflyt på framhoppning förut så hoppade jag bara ett lägre räcke några gånger och sedan en låg lite längre oxer en gång! Thats it! Vill absolut inte förstöra en bra känsla med att kanske sabba på ett tredje försök.


1,15 rundan satt klockrent!! Han kändes superfin och jag kände att jag hade god kontroll innan och efter hindrena!! Det är ju det där med avstånd som är svårast men det kändes jättebra!! 10 hinder felfria och vi fick gå ut och inväntar resterande felfria ekipage för en omhoppning, snabbast vinner!

Omhoppningsrundan låg på 1,20 nivå!! Och det gick kanon! Vi gjorde så gott vi kunde och en hyfsat bra tid felfritt slutade på en femteplats!! Placering och hederspris samt en liten slant fick vi med oss!! Nice!!


1,20 rundan satt över förväntan bra! Hade ett friskt  tempo och jag la de svängar jag hade tänkt för att få en bra tid. Bedömingen här var 10 hinder snabbast vinner. Jag vill inte pressa för hårt när vi fortfarande kan räkna oss som nya på höjden men jag är supernöjd!! tyvärr red jag lite för snävt in på trekombinationen och rev mittersta hindret.. men men, skitsamma, jag är väldigt nöjd!!


Roligast var nog när en okänd ryttare skrittade fram senare bara för att berömma och tycka att det såg jäkligt bra ut!! TACK!! kul!!


Nu blir det fokus på nästa tävling som redan är om en vecka!!


Tjing


 

Av Elin - 15 maj 2010 13:30

Det är vid såna här saker man har vänner!

När det händer grejer som man tycker är jobbiga, då plingar det till i mobilen och vips så känns allt bättre!! Ikväll blir det istället för grillning, middag hos Joel o gänget!! Nice!! Det behövs!!


Imorn blir det ladda inför 1,15- 1,20 i Kristinehamn!! Texas känns kanon så jag hoppas det håller i sig!!


Vad ska ni göra i helgen??


Tjing

Av Elin - 14 maj 2010 16:46

Ja idag ingen vanlig dag utan Carats födelsedag!!

För precis ett år sen så var det en liten luring som kom till världen medans jag sov som en stock!! Pigg o glad o BUSIG är vad han är!!


   

Av Elin - 13 maj 2010 15:31

kanske ska börja med gårdagen, vi hade skitkul!!

Det var hyfsat mycket folk och istället för ankan så körde vi Harrys!!

Rätt mycket blandning på folk var det, tyvärr lite dålig musik men i det stora hela var det helt ok!!


Marten idag var tyvärr väldigt regning, trots det så var det mycket folk och alla ville köpa godis och nävgröt med fläsk (dock inte jag på det sistnömda), haha!

men lite gött godis köpte jag till både mej o farmor, synd att hon inte kunde hänga med. Men när man är 90bast så är 10grader och regn lika med väldigt KALLT!!


Nu blir det film frossa!! Nice!


Nej det är inte min tv-bänk sådana exklusiva saker hittar man bara hos Becca, mohaha!!


   

Snyggast.com eller??

Av Elin - 12 maj 2010 16:30

Hehe, ja vi tar en lill-Lördag mitt i veckan! IBLAND får man faktiskt det:P


  The best friends  


Lets Rock!

Ovido - Quiz & Flashcards